woensdag 26 oktober 2011

Jos Deenen - Collages

Zaaltekst bij de tentoonstelling van Jos Deenen in de Willem3, Vlissingen 2010

In een tijd van digitalisatie en photoshop weet Jos Deenen (Baarlo, 1956) zich te onderscheiden met zijn papieren collages. Schaar, lancet en lijm zijn het gereedschap van zijn keuze. Met bijzonder veel passie en geduld heeft hij een enorme collectie beeldmateriaal verzameld en gearchiveerd die hij gebruikt voor zijn werk. Dozen vol met bijvoorbeeld luchten, handen, architectuur. Want precies die goede lucht of hand maakt of breekt de compositie. De afmeting van de te gebruiken afbeelding moet goed zijn, anders klopt het perspectief niet. Kijkend naar zijn werk begint het besef te komen wat een visie en inventiviteit hierbij aan de orde is. Maar de collage staat niet op zichzelf als kunstwerk, de bijbehorende tekst speelt een even grote rol in zijn werk. Van korte titels tot lappen tekst, onder de collage, in het Nederlands, Engels of Limburgs. Het beeld en de tekst zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ze versterken elkaar of geven juist een verrassende wending aan de lading van het werk.

Jos Deenen doorliep de Grafische School in Utrecht, waar hij afstudeerde als typografisch vakman. Na een jaar Nederlands gestudeerd te hebben besloot hij zich te richten op de beeldende kunst en muziekgeschiedenis. Zelf maakte hij in deze tijd collages van afbeeldingen en artikelen uit kranten waarbij hij maatschappijkritische koppen verzon. Tijdens de cursus Moderne Kunst aan de West Deutsche Rundfunk maakte hij kennis met het Dadaïsme. Herkenbaarheid toen hij las over de politiek geëngageerde tak van het Dadaïsme, het zogenaamde Berlijnse Dada. Gevonden voorwerpen, fotomontages en collages werden door hen gebruikt als uiting van maatschappelijk protest op de chaos in Berlijn na WO I. Met name het werk van de dadaïstische schilders George Grosz, Otto Dix en de expressionist Max Ernst spraken hem aan. Maar de grootste herkenning was in het werk van John Heartfield, die met fotomontage en collagetechnieken opruiende beelden tegen het Naziregime maakte. Jos Deenen richt zich veel op de oorlogen in Irak en Afghanistan, waarin (oud) president Bush vaak een dankbaar doelwit is.

Naast de politiek stelt Jos Deenen ook andere maatschappelijke (wan)toestanden aan de kaak. De Katholieke Kerk, milieuproblematiek en erotiek zijn veelvoorkomende onderwerpen. Deenen’s erotische werk lijkt soms onsubtiel, maar ontvouwt zich in meerdere lagen en plaatst de toeschouwer in een positie waar die zijn/haar eigen aandeel moet bevragen.

Het verrassende van Jos Deenen’s werk is dat het niet verzand in een zwartgallige kijk op de wereld, maar dat hij juist met veel humor de boodschap over kan brengen.
Naast de grote expositie op de begane grond is er een tweede expositie ingericht, namelijk in de gastStudio op de eerste etage. Hier worden 13 collages getoond, speciaal ontworpen voor het boek van Ton van Reen ‘De gevangene, die vermoord werd aangetroffen in de Libertystraat’. Dit absurdistische verhaal is door de schrijver op CD gezet en kan als gesproken boek worden beluisterd in de expositiezaal waar de collages hangen. Afhankelijk van ieders fantasie zal dit een verbazingwekkende totaalbelevenis aan beelden opleveren. 


http://www.josdeenen.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten